Egy kis színtan
"A szín élet. A színek nélkül halott lenne a világ.
Őseszmék a színek, a kezdettől való színtelen fénynek és
ellentétpárjának, a színtelen sötétségnek a gyermekei.
Mint a láng a fényt, úgy hozza létre a fény a színeket "
Őseszmék a színek, a kezdettől való színtelen fénynek és
ellentétpárjának, a színtelen sötétségnek a gyermekei.
Mint a láng a fényt, úgy hozza létre a fény a színeket "
Johannes Itten, 1970
Hideg, élénk, telítetlen, tört, sötét, pasztell, lágy színek? Lehet, hogy ezek a fogalmak még egy kicsit zavarosnak tűnnek. Ahhoz, hogy pontosabban megértsük, hogy milyen színek szükségesek nekünk a kívánt hatások eléréséhez, el kell merülnünk a színtan világában.
A szín nem más mint fény (elektromágneses sugárzás).
Attól függ, hogy a tárgy mennyit nyel el, vagy mennyit ver vissza belőle. A fekete tulajdonképpen a fény hiánya, a tárgy minden fényt elnyel, a fehér esetében, az összest visszaveri.
A fehér fény az összes színt tartalmazza, prizmával való törésével kinyerhetjük belőle a különböző színeket.
http://www.izoa.fr/tableau-abstrait-design/2393-
tableau-design-prisme-chromatique.html
|
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/a8/
3b/cf/a83bcf9302574b4683efdc0fdb3528a6.jpg
|
A tizenkét tagú színkör
A tizenkét osztatú színkör megalkotása Johannes Itten nevéhez fűződik.
http://aqua-velvet.com/2012/12/itten-the-elements-of-color-1970/ |
Tanulmányaink során mindannyian megismerkedtünk a három alapszínnel: a sárgával, a vörössel és a kékkel.
Ezeket elsődleges színeknek nevezzük, az összes többi szín a keverékükből jön létre.
A másodlagos színek az alapszínek keverékei: a narancs (sárga + vörös), a zöld (sárga + kék) és az ibolya (vörös + kék)
A harmadlagos színek az elsődleges és a másodlagos színek keverékei: a sárgásnarancs (sárga + narancs), a vörösesnarancs (vörös + narancs), a vörösesibolya (vörös + ibolya), a kékesibolya (kék + ibolya), a kékeszöld (kék + zöld), és a sárgászöld (sárga + zöld)
A színkör folytonos átmenetet képez az egyes színek között, ami a tökéletesség képzetét kelti.
A másodlagos színek az alapszínek keverékei: a narancs (sárga + vörös), a zöld (sárga + kék) és az ibolya (vörös + kék)
A harmadlagos színek az elsődleges és a másodlagos színek keverékei: a sárgásnarancs (sárga + narancs), a vörösesnarancs (vörös + narancs), a vörösesibolya (vörös + ibolya), a kékesibolya (kék + ibolya), a kékeszöld (kék + zöld), és a sárgászöld (sárga + zöld)
A színkör folytonos átmenetet képez az egyes színek között, ami a tökéletesség képzetét kelti.
http://www.worqx.com/color/shade-tint-wheel.htm
|
A színek térbeli elhelyezkedése a színgömbben
A színek közötti összefüggéseket a legjobban egy színgömbbel tudjuk szemléltetni.
A színgömb egyenlítői zónájában vannak a színkör tiszta színei. A sarki zónákban helyezkedik el a fehér és a fekete. A fehér póluspont és az egyenlítői színek között láthatjuk az egyenlő tónuskülönbséggel kivilágosított színeket, a fekete póluspont irányába pedig az egyenlő tónuskülönbséggel sötétített színeket.
A színgömb egyenlítői zónájában vannak a színkör tiszta színei. A sarki zónákban helyezkedik el a fehér és a fekete. A fehér póluspont és az egyenlítői színek között láthatjuk az egyenlő tónuskülönbséggel kivilágosított színeket, a fekete póluspont irányába pedig az egyenlő tónuskülönbséggel sötétített színeket.
http://typetoy.com/post/37669370943/wwwtypetoytumblrcom |
Mit látunk, ha felszeleteljük a gömböt?
A középső hosszanti tengelyen a fekete és a fehér közötti szürke értékek vannak, ezek a középszürkék adják a gömb centrumát.
A középső hosszanti tengelyen a fekete és a fehér közötti szürke értékek vannak, ezek a középszürkék adják a gömb centrumát.
http://www.lushmetrics.com/ |
http://www.nippondenshoku.co.jp/web/english/
colorstory/03_munsell_specification.htm
|
A függőleges, hosszanti metszeteken a színek világos és sötét árnyalatai láthatók. A vízszintes, horizontális metszeteken a színek élénk és tompa árnyalatai láthatók. Ezek a szürkéhez közelítő árnyalatok a színgömb szemközti oldalán elhelyezkedő komplementer színek keverékeiből adódnak.
http://www.flickr.com/photos/32357038 @N08/5365065672/in/photostream |
Két komplementer színhez ötféle úton juthatunk el a színgömbben
Bizony sokszor elbizonytalanodunk, amikor a színeket választjuk a lakásunk berendezéséhez. Van tanulható kapaszkodó, a kiinduláshoz.
Ha ki akarunk valamit emelni, vagy elterelni a figyelmet valamiről ekkor használhatjuk a színkontrasztokat.
Színkontrasztok (itt csak felsorolom a fajtáit. Egyenként fogom elemezni őket.)
1. Önmagában való, vagy színezetkontraszt.
http://les-surgeles.tumblr.com/post/
88274382325/itten-the-elements-of-color-1970
|
2. Tónus vagy fény-árnyék kontraszt.
http://www.utdallas.edu/~melacy/pages/2D_Design/
Itten_ColorContrasts/IttenColorContrasts.html
|
3. Minőségi kontraszt.
4. Hideg- meleg kontraszt.
5. Kiegészítőszín kontraszt.
6. Szimultán kontraszt.
7. Mennyiségi kontraszt.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/
9f/ac/99/9fac99b43e697783256e15c5a3dd5934.jpg
|
http://www.utdallas.edu/~melacy/pages/2D_Design/
Itten_ColorContrasts/IttenColorContrasts.html
|
http://www.pinturayartistas.com/los-7-
contrastes-de-colores-de-johannes-itten/
|
7. Mennyiségi kontraszt.
http://www.utdallas.edu/~melacy/pages/2D_Design/
Itten_ColorContrasts/IttenColorContrasts.html
|
Források és egyben ajánlott irodalom:
- Johannes Itten 2002. A színek művészete
- www.szintan.hu
- http://sdt.sulinet.hu (színtanra vonatkozó fejezetei)
- www.stilusmentor.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése