Egy kis színtan
Nem minden az, aminek látszik!
A szimultaneitás az egyidejű színlátás jelensége a látásunk természetéből adódik. Látásunk ugyanis teljes színkörben gondolkodik. Azaz odavetíti a komplementer színpárt az adott szín mellé. Semleges szürke környezet a narancs folt mellett kékessé, vörös mellett zöldessé, citromsárga mellett lilává válik.
A semleges szürke karakter nélküli, közömbös nemszín, ezért könnyen befolyásolható tónus és színkontrasztokkal. Semleges nem szín állapotából a szürkét bármely tetszőleges szín átváltoztathatja szimultán módon, s ilyenkor a szürkét izgalomba hozó színnek törvényszerűen megfelelő komplementer szín hatását kelti.
Karaktert és életet csak a szomszéd színek lehelnek belé, a szürke pedig gyöngíti erejüket, megszelídíti őket. Semleges közvetítőként rikító színbeli ellentéteket hidalhat át, mivel erejüket kiszívja, maga pedig megelevenedik tőlük, mint a vámpír.
A
színek közvetlenül is befolyásolják egymást. Egymás társaságában
jellegüket megváltoztatják. Ha egy szín szomszédos egy másik
színfelülettel, a másik szín színérzékletét a saját
komplementere felé tolja el. Ez a szimultán kontraszt.
A jelenség legkönnyebben úgy észlelhető, ha egy telített színfelület
mellé semleges szürke kerül. Ekkor a szürke felület az előző szabálynak
megfelelően, a színes felület komplementere felé tolódik el. Azaz színes
szürkének látszik. Minél közelebb áll egymáshoz a színes és a szürke
felület tónusa (világossági értéke) a szimultán hatás annál erősebb.
A lenti képet görgesd le úgy, hogy egyszerre csak egy sort, azaz 3 négyzetet láss, azért, hogy a színes négyzetek koplemeter párja ne legyen jelen a látómeződben. Így figyeld meg, hogyan tolódik el a szürke négyzetek színe, a színes négyzetek komplementere felé.
A szimultaneitás az egyidejű színlátás jelensége a látásunk természetéből adódik. Látásunk ugyanis teljes színkörben gondolkodik. Azaz odavetíti a komplementer színpárt az adott szín mellé. Semleges szürke környezet a narancs folt mellett kékessé, vörös mellett zöldessé, citromsárga mellett lilává válik.
A szimultán hatást tudatosan előidézhetjük, illetve eltüntethetjük :
A bal oldali szürke négyzetbe kicsi kék festék került, ezzel felerősítettük a
szimultán kontrasztot. A jobb oldali szürke négyzetbe kicsi narancssárga
festék került, ezzel semlegesítettük a szimultán kontrasztot.
A semleges szürke karakter nélküli, közömbös nemszín, ezért könnyen befolyásolható tónus és színkontrasztokkal. Semleges nem szín állapotából a szürkét bármely tetszőleges szín átváltoztathatja szimultán módon, s ilyenkor a szürkét izgalomba hozó színnek törvényszerűen megfelelő komplementer szín hatását kelti.
Karaktert és életet csak a szomszéd színek lehelnek belé, a szürke pedig gyöngíti erejüket, megszelídíti őket. Semleges közvetítőként rikító színbeli ellentéteket hidalhat át, mivel erejüket kiszívja, maga pedig megelevenedik tőlük, mint a vámpír.
A lenti képnél azt látjuk, hogy a középső téglalap jobb oldalon a fenti színminta közül az A-val, bal oldalon a B-vel azonos színű. Vajon tényleg így van?
Ha ellenőrizni szeretnéd takard le a képet úgy, hogy csak a középső zöld téglalapot lásd. Az eredmény meglepő lesz!
Szimultán kontrasztnak tehát az, ha a szemünk
valamely adott szín meglátásával egyidejűleg, vagyis szimultán módon
megköveteli a komplementer színt, s öntevékenyen létrehozza, ha az nincs
jelen.
A
szimultán hatást nemcsak a szürke és valamely tiszta szín közötti
feszültség hozhatja létre, hanem két tiszta szín is, ha nem pontosan
komplementerek.
Mindkét szín megkísérli a másikat a maga komplementerévé kényszeríteni, ezáltal többnyire elveszítik reális, tényleges karakterüket, s új hatásokban ragyognak fel. A legmagasabb feszültségű, dinamikus izgalom hatását keltik! Stabilitásuk megrendül, váltakozva vibrálnak.
A válasz: Igen (de már tudjuk, hogy miért nem látszik annak.)
Nehezen hihető, hogy a két "X" azonos színű.
Hajlamosak vagyunk a színekre mint tőlünk független jelenségekre gondolni, ez azonban nem teljesen így van. Színérzékelésünket befolyásolják a fények, az árnyékok, a szomszédos színek, az hogy milyen anyagon, mekkora felületen látjuk az adott színt.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gradient-optical-illusion.svg |
A fenti ábrán két jelenséget is megfigyelhetsz!
1. Ha a kép közepét kitakarod, a jobboldali középső szalag keskenyebbnek, míg a bal oldali szélesebbnek tűnik.
2. Ha úgy takarod ki a képet, hogy csak a középső szalagot lásd, érzékelhető lesz hogy az telesen egy tónusú, pedig nem úgy látszik.
1. Ha a kép közepét kitakarod, a jobboldali középső szalag keskenyebbnek, míg a bal oldali szélesebbnek tűnik.
2. Ha úgy takarod ki a képet, hogy csak a középső szalagot lásd, érzékelhető lesz hogy az telesen egy tónusú, pedig nem úgy látszik.
A környezet tónusértéke befolyásolja az adott szín világítóerejét. A világos szürke környezetben tompábbak a színek, mint a sötétebben. Vagy ha megfordítom az állítást, a sötétebb szürke segít abban, hogy a színek ragyogóbbá váljanak.
A széli kontraszt
1. Ha egy fekete lapot fehér csíkokkal négyzetekre
osztunk fel, akkor a keresztezési pontok szürkének látszanak.
2. Ha egy fehér lapot fekete csíkokkal osztunk fel, akkor a keresztezési pontok szintén szürke színűnek látszanak.
2. Ha egy fehér lapot fekete csíkokkal osztunk fel, akkor a keresztezési pontok szintén szürke színűnek látszanak.
http://media-cache-ak0.pinimg.com/originals/53/17/a6/5317a6f7ac62def1bef6fa981c06b2e0.jpg |
Nézd meg fenti a három
kép közül a középsőt!
2 db papírlapot látsz a földön, az egyik fényben, a másik árnyékban van.
Az e fölötti és alatti képen szintén ezt látod. Az egyik lap mindkét esetben a középsőn elhelyezett lappok egyikével azonos színű.
A kérdés az, hogy a középsőn látható kettőből melyik az? (Vagyis a fehér nyíl, vagy a fekete az igaz?)
2 db papírlapot látsz a földön, az egyik fényben, a másik árnyékban van.
Az e fölötti és alatti képen szintén ezt látod. Az egyik lap mindkét esetben a középsőn elhelyezett lappok egyikével azonos színű.
A kérdés az, hogy a középsőn látható kettőből melyik az? (Vagyis a fehér nyíl, vagy a fekete az igaz?)
Gyönyörködjünk ennek a modellnek az extra karcsúságában. Észre vetted a ruhája színezésében rejlő csalást?
http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/ article-2222186/Skyfall-premiere- |
A fekete alapon lévő fehér négyzet nagyobbnak látszik, mint a fehér
alapon lévő fekete négyzet. A jelenség azzal magyarázható, hogy a retina
adott területét érő fénysugarak a szomszédos retinaterület
érzékenységét is befolyásolják, növelik vagy csökkentik.
A fehér négyzetnek a retinán keletkező képe mentén a nagyobb fényerő
miatt optikai csalódás következik be, ezért látszik a fehér négyzet
nagyobbnak.
http://www.e-cartouche.ch/content_reg/cartouche/ui_ access/en/html/Layout_learningObject2.html |
Világosszürke papírból egyforma nagyságú körlapokat vágunk ki, elsőt
ezekből fekete, az utolsót pedig fehér lapra helyezünk. A közöttük lévőket különböző árnyalatú szürkékre. Tanulság, ugyanaz a szürke idom fehér alapon sötétebbnek, fekete alapon
világosabbnak látszik.
http://www.cut-the-knot.org/Curriculum/Geometry/Contrast4.shtml |
A szürke sávok azonos tónusúak, csak a fekete és a fehér csíkok játszanak a szemünkkel.
http://dltcreativedesigns.blogspot.com.es/ |
A látszat ellenére, a valóságban azonos méretűek a kék sárga sávok között elhelyezett piros és zöld négyzetek.
http://daniellegraphicart.blogspot.com/2011/02/simultaneous-contrast-1-2.html |
Mintha nem lennének azonos méretűek a színes alapra helyezett téglalapok. És még térben is mozdulnak? A sötétebb és hidegebb színek előttiek előrébb lépnek, míg a világosabb és melegebb színek előttiek hátrébb.
http://www.wiu.edu/users/sew100/itt351Project/ColorSimultan.html |
http://color101.blogspot.com/2008/09/simultaneous-contrast.html |
http://color101.blogspot.com/2008/09/simultaneous-contrast.html |
http://color101.blogspot.com/2008/09/simultaneous-contrast.html |
A színek térképző szerepének megemlítésével már egészen közel kerültünk a vizuális illúziók világához. Ezeket már nem nevezzük szimultán kontraszt hatásoknak, de mivel nem valóságosak, csupán illúziók itt tartom érdemesnek megemlíteni őket.
Melyik sárga vonal a nagyobb?
A helyes válasz: egyformák. A perspektívához szokott szemünk szórakozik velünk.
http://www.cut-the-knot.org/Curriculum/ Geometry/Zollner.shtml |
A piros vonalak párhuzamosak?
http://images.search.yahoo.com/images/view; |
És ezek a kékek, vízszintesek?
http://cabbageroseblog.com/post/2127334784/casa-syntes |
Hogy is van ez a lépcső?
http://opticalillusionshowtheywork.blogspot.com.au/ p/more-optical-illusions.html |
Itt meg melyik láb kapcsolódik, mihez?
http://gallery.bridgesmathart.org/exhibitions/ 2012-bridges-conference/tatianabonch |
http://www.mostbeautifulpages.com/ 2012/11/coollamazing-floor-illusion-design-at.html |
Ez tényleg ilyen hepehupás? Vagy csak játszanak velünk a vonalak?
http://richardwiseman.wordpress.com/ 2012/10/24/amazing-tunnel-illusion/ |
Nézd a képet egy kis ideig és elkezd feléd jönni a folyosó!
Ezek után remélem nem fog annyira feldühíteni a szobafestőd, ha a színkártyáról kiválasztott pici színfolt után, a valóságban nem mindig azt látod amit vártál. Hiszen tudod, hogy a színek hatnak egymásra, a fények befolyásolják megjelenésüket és ráadásul még a szemünk is becsaphat minket.
Forrás: Johannes Itten: A színek művészete
Forrás: Johannes Itten: A színek művészete
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése